مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

آموزه های علمی و تجربی در زمینه های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

آموزه های علمی و تجربی در زمینه های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

ویژگی های جنگ اطلاعات

يكشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۷ ق.ظ

جنگ اطلاعات در دنیای امروز به عنوان یک مدل مستقل و اثرگذار در نبردها معرفی شده و ویژگی های خاص خود را دارد.هفت ویژگی جنگ اطلاعات را به شکل خلاصه بیان میکنیم:

 

  • گستردگی: جنگ اطلاعاتی دایره وسیعی از اهداف را به صورت همزمان و یا در کمترین زمان مورد هجوم قرار می دهد.شعاع اثر این جنگها محدود به جغرافیای خاص محدود نبوده و برد زیادی دارد.
  • همه جانبه گرایی: ویژگی گستردگی جنگ اطلاعاتی موجب بوجود آمدن خاصیت دیگری می شود که گستردگی در عمق یورش و یا بیشترین تعداد همزمانی اهداف را به دنبال دارد.به عبارت دیگر طیف متنوعی از اهداف خواسته یا ناخواسته در معرض هجوم جنگ اطلاعاتی هستند.
  • کیفی بودن: ماهیت کیفی اطلاعات باعث می شود اندازه گیری میزان تخریب یا اثرگذاری هجوم، سخت شده و سنجش با کندی صورت گیرد.به طور مثال در این جنگها تفکر و تصمیم گیری به شکل کیفی تحت تاثیر قرار می گیرند.
  • اختلال: در جنگ اطلاعات مهمترین اثر اختلال است. در این جنگها انهدام به آن صورت بحث کلاسیک جنگها وجود ندارد اما ممکن است اختلال ایجاد شده در یک پروسه آبشاری موجب انهدامی با ویژگی هایی که تا کنون بیان شده شود.اختلای با ماهیت کیفی میتواند اثری طولانی تر و مخربتر از جنگهایی با سلاح متعارف داشته باشد.
  • عدم تقارن: حضور طیف گوناگون در اهداف این جنگ موجب واکنش های متفاوت شده و برآیند انرژی بازگشتی مشخص نیست.به عبارتی احتمال غافلگیری در اینگونه جنگ ها وجود دارد.هیچ تناسبی با قدرت نظامی یک کشور در اینگونه جنگها وجود ندارد و همین عدم تناسب منجر به نامتقارن شدن شدن اینگونه جنگها می شود.
  • بعد زمانی نامحدود: بعد زمانی جنگ های اطلاعاتی نامحدود است.این جنگها از دوره ای خاص شروع نمی شوند و وابسته به تنش فیزیکی نیستند.در حقیقت این جنگها تا زمانی که طرف مقابل به خواسته های حمله کننده تن در دهد ادامه دارند.
  • سرعت محوری: با توجه به سرعت انتشار و پردازش اطلاعات، دو فرآیند سرعت خبرگیری و سرعت در تصمیم گیری در این جنگها به شت افزایش یافته و دست بالا را برای حمله کننده نگه می دارد. تا زمانیکه کنش یورش برنده برای طرف مقابل مشخص نباشد همواره یک قدم جلوتر خواهد بود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی