مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

آموزه های علمی و تجربی در زمینه های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

آموزه های علمی و تجربی در زمینه های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

کابلها و کانکتورها به عنوان ورودی و خروجی سیستمها و تجهیزات می توانند تحت تشعشعات و القائات ، سیگنالهای ناخواسته را به سیستم وارد کنند . بنابراین کابلها به عنوان هادی های نفوذ کننده به داخل حفاظ باید حفاظت شوند ، ناپیوستگی های بین کابل و حفاظ که نوعاً کانکتورها و سوکت ها می باشند نیز باید حفاظت شوند .

نکته قابل توجه این است که هر نوع کابلی به جز کابلهای نوری ، به عنوان یک هادی نفوذ کننده به داخل حفاظ شناخته می شود که در این میان می توان به تک سیمها ، زوج سیم ، چند رشته ای و کابل کواکس اشاره کرد . ورودی کابلهای فیبر نوری نیز که به عنوان یک روزنه در حفاظ محسوب می شوند باید به نحو مناسب فیلتر شوند .

حفاظ سازی برای کابلها و کانکتورها :

حفاظ سازی الکترومغناطیسی برای مقابله با تهدیدات الکترو مغناطیسی EMP و دیگر منابع تهدید ، نه تنها باید برای وسایل انجام گیرد ، بلکه کابلها و سایر اتصال دهنده هایی که این وسایل به هم متصل می کنند نیز باید مورد حفاظت قرار گیرند . این دسته از تداخلها ممکن است از یک کابل تشعشع پیدا کرده و یا به کابل وارد شود . کیفیت حفاظ سازی برای یک کابل تابعی از دو مکانیزم اساسی است :

  1. کیفیت حفاظ سازی موج الکترومغناطیسی
  2. امپدانس سطحی انتقالی ، Zt

مانند سایر حفاظ ها ، کیفیت حفاظ سازی با پارامترهای ضریب جذب ، انعکاس ، ضخامت ماده حفاظ ، تعداد و اندازه سوراخهای موجود در حفاظ بستگی دارد . به علاوه ، حفاظ های کابل اغلب طولی به هم متصل می شوند که بتوانند جریان زیادی را از خود عبور دهند . اگر چه جریانهای تداخلی عموماً روی سطح خارجی حفاظ وجود دارند (به دلیل اثر پوستی) میدان الکتریکی و شیب ولتاژ در طول رسانای داخلی گسترش داده می شود . نسبت ولتاژ القایی از رسانا به حفاظت در واحد طول به جریان حفاظ ، به عنوان امپدانس سطحی انتقالی (Zt) تعریف می شود .

کیفیت یک حفاظ ، تابعی از رسانایی فلز آن ، زاویه و نوع بافت ، درصد پوشیدگی و اندازه سوراخهای موجود در بافت حفاظ است . برای توزیع جریان یکنواخت در طول حفاظ کابل ، Zt به دست آمده همراه با امپدانس ترمینال کابل می تواند برای تخمین کیفیت حفاظ سازی کابل ، مورد استفاده قرار گیرد . معمولاً طول کابل در حدود چندین برابر طول موج تابشی است . بنابراین توزیع جریان روی پوشش کابل در امتداد طول آن به صورت تابعی از جهت موج تابشی و محیط اطراف کابل تغییر می کند . از آنجا که توزیع جریان برای شرایط مختلف محیطی غیرقابل تخمین است ، قابلیت تخمین کیفیت حفاظ سازی برای کابلها از طریق استفاده از Zt محدویت دارد .

روشهای مختلفی برای حفاظت از کابلها و پایانه ها(ترمینالها) و کانکتورها وجود دارد که در پستهای بعدی به آنها اشاره خواهم کرد.

پست بمبهای الکترومغناطیسی و روشهای کلی مقابله با آن را هم در همین ارتباط ببینید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی